Operativt lederskap - Hverdagskommunikasjon
2009-2010
-
K1147
- 15sp
Forventet læringsutbytte
I dette emnet innøves grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og holdninger innenfor følgende områder:
- Skape resultater sammen med og via medarbeidere
- Avklare krav og forventninger - i egen bedrift, og kunne kommunisere disse internt og eksternt
- Kompetansetilpasning - Kunne beskrive, utvikle og iverksette tiltak i henhold til bedriftens kompetansebehov
- Rammer for jobbutførelse - Kunne tilegne seg oversikt over ansattes og bedriftens forutsetninger, og igangsette og gjennomføre nødvendige endringer
Kompetanse som trengs for å utføre lederoppgavene:
- Lederoppgave nr 1: Å skape resultater sammen med og via medarbeidere
- Vite hvilke mål avdelingen har og hvordan disse samspiller med hele virksomheten sine mål
- Ha et sterkt ønske om å oppnå resultaterLike å jobbe sammen med andre mennesker – få ”kick” av å oppnå gode resultater sammen med sin egen gruppe av medarbeidere
- Oppleve glede av at med-arbeiderne viser fram de resultatene de oppnår Ha stor glede av at medarbeiderne utvikler seg i og utenfor arbeidet.
- Lederoppgave nr 2:
Å avklare krav og forventninger
- Kjenne inngående til egen virksomhet og hvordan egen avdeling samspiller med øvrige avdelinger
- Kunne beskrive egen virksomhet på en entydig måteKunne få frem kundeønsker og oversette disse til styrbar informasjon i egen ansvarsenhet.
- Være i stand til å kommunisere interne og eksterne kundebehov til egne medarbeidere slik at de forstår og handler etter disse
- Være i stand til å kommunisere interne krav til arbeidsmåte og væremåte og resultater
- Sette medarbeidere i stand til å kommunisere egne behov og ønsker – at de tar ansvaret for sin egen utvikling
- Lederoppgave nr 3:
Kompetansetilpasning
- Kunne beskrive entydig hvilke kompetanser som trengs for enhver jobboppgave i egen ansvarsenhet.Kjenne egne medarbeideres kompetanse – inngående.
- Kunne få fram både medarbeidernes og bedriftens kompetanse-behov nå og for framtidig utvikling.Kunne utvikle og iverksette læringstiltak (felles og individuelle) som er målrettet i forhold til avdelingens unike kompetansebehov.
- Kunne tilpasse jobbkrav til eksisterende kompetansenivå
- Kunne benytte organisering og jobbtilpasning for optimal bruk av den samlede avdelingskompetansen
- Lederoppgave nr 4:
Rammer for jobbutførelse
- Ha full oversikt over de fysiske forutsetninger for jobbutførelse innen egen avdeling.
- Kunne planlegge og iverksette nødvendige endringer av rammefaktorene.
- Kunne bidra til at medarbeiderne utvikler et godt arbeidsmiljø sammenKunne veilede enkelt- medarbeidere som skaper ugunstig arbeidsmiljø, slik at deres engasjement bidrar til utvikling både for dem selv og andre
Emnets temaer
- Ledelse
- Motivasjon
- Forutsetninger for læring og utvikling på arbeid
- Hverdagskommunikasjon (inkludert teamarbeid)
- Hverdagslæring
- Virksomhetsforståelse
- Operativ virksomhetsstyring (del 1)
Pedagogiske metoder
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Erfaringslæring gjennom bevisstgjøring av / og læring i egen praksis
- 12 1-dags samlinger med bearbeiding av erfaringer fra foregående mellomperiode og introduksjon til ny mellomperiode
- 11 mellomperioder med driftsrelatert anvendelse av ledelsesteori
- Innlevering av besvarelse i hver mellomperiode
- Bruk av læringsplattform for skriftlig kommunikasjon og faglig referanse
Vurderingsformer
Muntlig fremføring
Oppgaveløsning
Vurdering av prosjekt(er)
Annet
Vurderingsformer
- 6 gruppevis innleveringer av mellomperioderapporter
- Minimum 3 individuelle presentasjoner av mellomperioderesultater på samling
- Alle gruppens medlemmer skal samlet presentere følgende punkter på avsluttende samling:
- Hvordan har vi jobbet?
- Hva har vi oppnådd?
- Hva har jeg lært?
Alle deler skal bestås
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Sensureres av fagansvarlig og en uavhengig intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltatt på minimum 8 samlinger.
Læremidler
- Innbjør, Harald og Jostein Kleiveland (2007). Operativt Lederskap . Fagbokforlaget. Kapittel 2-7
- Virksomheten og de aktuelle driftsutfordringer i hvert program (studium)