Operativt lederskap - Utvikling og kompetansestyring
2009-2010
-
K1148
- 15sp
Forutsetter bestått
K1147 "Operativt Lederskap - hverdagskommunikasjon"
Forventet læringsutbytte
I dette emnet innøves kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendig for praktisk kompetansestyring av en virksomhet eller et virksomhetsområde
Kompetanse som trengs for å utføre lederoppgavene (en videreføring av tilsvarende tema i K1147 Operativt ledeskap - emne 1) :
- Lederoppgave nr 1: Å skape resultater sammen med og via medarbeidere
- Vite hvilke mål avdelingen har og hvordan disse samspiller med hele virksomheten sine mål
- Ha et sterkt ønske om å oppnå resultaterLike å jobbe sammen med andre mennesker – få ”kick” av å oppnå gode resultater sammen med sin egen gruppe av medarbeidere
- Oppleve glede av at med-arbeiderne viser fram de resultatene de oppnår Ha stor glede av at medarbeiderne utvikler seg i og utenfor arbeidet.
- Lederoppgave nr 2:
Å avklare krav og forventninger
- Kjenne inngående til egen virksomhet og hvordan egen avdeling samspiller med øvrige avdelinger
- Kunne beskrive egen virksomhet på en entydig måteKunne få frem kundeønsker og oversette disse til styrbar informasjon i egen ansvarsenhet.
- Være i stand til å kommunisere interne og eksterne kundebehov til egne medarbeidere slik at de forstår og handler etter disse
- Være i stand til å kommunisere interne krav til arbeidsmåte og væremåte og resultater
- Sette medarbeidere i stand til å kommunisere egne behov og ønsker – at de tar ansvaret for sin egen utvikling
- Lederoppgave nr 3:
Kompetansetilpasning
- Kunne beskrive entydig hvilke kompetanser som trengs for enhver jobboppgave i egen ansvarsenhet.
- Kjenne egne medarbeideres kompetanse – inngående.
- Kunne få fram både medarbeidernes og bedriftens kompetanse-behov nå og for framtidig utvikling.
- Kunne utvikle og iverksette læringstiltak (felles og individuelle) som er målrettet i forhold til avdelingens unike kompetansebehov.
- Kunne tilpasse jobbkrav til eksisterende kompetansenivå
- Kunne benytte organisering og jobbtilpasning for optimal bruk av den samlede avdelingskompetansen
-
Lederoppgave nr 4: Rammer for jobbutførelse
- Ha full oversikt over de fysiske forutsetninger for jobbutførelse innen egen avdeling.
- Kunne planlegge og iverksette nødvendige endringer av rammefaktorene.
- Kunne bidra til at medarbeiderne utvikler et godt arbeidsmiljø sammen
Kunne veilede enkelt- medarbeidere som skaper ugunstig arbeidsmiljø, slik at deres engasjement bidrar til utvikling både for dem selv og andr
Emnets temaer
Fortsatt fra emnet "Operativt lederskap - hverdagskommunikasjon"
- Ledelse
- Motivasjon
- Forutsetninger for læring og utvikling på arbeid
- Hverdagskommunikasjon (inkludert teamarbeid)
- Hverdagslæring
- Virksomhetsforståelse
Nytt:
- Operativ virksomhetsstyring (del 2) - utviklingsarbeid
- Kompetansestyring
Pedagogiske metoder
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Erfaringslæring gjennom bevisstgjøring av/og læring i egen praksis
- 12 1-dags samlinger med bearbeiding av erfaringer fra foregående mellomperiode og introduksjon til ny mellomperiode
- 11 mellomperioder med driftsrelatert anvendelse av ledelsesteori
- Innlevering av besvarelse i hver mellomperiode
- Bruk av læringsplattform for skriftlig kommunikasjon og faglig referanse
Vurderingsformer
Muntlig fremføring
Oppgaveløsning
Vurdering av prosjekt(er)
Annet
Vurderingsformer
- 3 gruppevis innleveringer av utkast til prosjektoppgave
- Minimum 3 individuelle presentasjoner av mellomperioderesultater på samling
- Gruppevis innlevering av prosjektoppgave (utviklingsarbeid)
- Alle gruppens medlemmer skal samlet presentere prosjektoppgaven på avsluttende samling
Alle deler skal bestås
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Sensureres av fagansvarlig og en uavhengig intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltatt på minimum 8 samlinger
Læremidler
- Virksomheten og de aktuelle driftsutfordringer i hvert program (studium)
- Innbjør, Harald og Jostein Kleiveland (2007). Operativt Lederskap . Fagbokforlaget. Hele boken er pensum
Tilleggs- og støttelitteratur:
Dette er en veiledende litteraturliste. Minimum firer bøker, hver på omtrent 250 sider, må leses. Disse skal godkjennes av faglærer.
- Abraham H. Maslow,- A theory of human motivation, Psychological Review 1943, 50, 370-396
- Alexander Hiam - Motivating & rewarding employees, Adams Media Corporation 1999
- Anders Skogstad og Ståle Einarsen - Ledelse på godt og vondt, Fagbokforlaget 2002
- Asbjørn Aune – Kvalitetsstyrte Bedrifter, ad Notam, Gyldendal 1996 og seinere utgaver
- Atle Ronnes og Stig Berge Matthiesen – Utbrent – krevende jobber – gode liv?, Fagbokforlaget, 2002
- Bente Erlien - Bak ordene – intern kommunikasjon i praksis, Universitetsforlaget – 2001
- Bjarne Berg Wig – Det uslåelige arbeidslaget, Tiden Norsk Forlag 1999
- Bjørg Johnsen - Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser?: oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding, del av serien Læremidler for profesjonsutdanning ved Høgskolen i Akershus 1/1999
- Bjørg Johnsen - Instruksjon og veiledning ved læring av praktiske oppgaver på arbeidsplassen, Bekkestua, Høgskolen i Akershus 1998
- Einar Thorsrud og Fred E. Emery - Mot en ny bedriftsorganisasjon, Tanum forlag 2. utgave 1970
- Eldri Steen og Liv Haugli – Når livet setter seg i kroppen: bevisstgjøring, muligheter og valg, Noras Ark 1. utg. 2002
- Erling S. Andersen, Ingeborg Baustad og Åge Sørsveen – Ledelse på norsk. Prinsipper, arbeidsmåter og resultater, ad Notam Gyldendal forlag 1995
- Geir Kaufmann og Astrid Kaufmann – Psykologi i organisasjon og ledelse, Fagbokforlaget 3. utgave 2003
- Harald Innbjør og Olav Trøan – Forankring i lærings- og utviklingsprosesser – prosjektoppgave i Yrkespedagogikk ved Høyskolen i Akershus, 2004
- Henrik Bakke - Kommunisèr – gode råd for bedre kommunikasjon, Gyldendal Akademisk 2004
- John Dewey – Erfaring og oppdragelse, København: Christian Ejlers 1974 (opprinnelig 1938)
- Kjell Grønhaug, Odd Hellesøy og Geir Kaufmann - Ledelse i teori og praksis, Fagbokforlaget 2001
- Nils Arne Eggen - Godfoten – samhandling – veien til suksess, Aschehoug forlag 2. opplag 2003
- Nils Magnar Grendstad – Å lære er å oppdage, Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pedagogikk, Didakta Norsk Forlag, Oslo 1986
- Nils Magnar Grendstad - Hva styrer min adferd – litt hverdagspsykologi, Didakta Norsk Forlag 1990
- NS-EN ISO 9001:2008
- Paul Moxnes - Læring og ressursutvikling i arbeidsmiljøet, Forlaget Paul Moxnes. 2000.
- Petter Mathisen og Rune Høigaard - Veiledningsmetodikk – en håndbok i praktisk veiledningsarbeid, Høyskoleforlaget 2004
- Steinar Kvaale og Klaus Nielsen – Mesterlæring, læring som sosial praksis, København. Hans Reitzel, 1999
- Sturla Bjerkaker - Voksnes læring, Universitetsforlaget 2001
- Thomas A. Harris - Jeg er OK, du er OK, Harper & Row 1969