Utvikling av nettkurs
2009-2010
-
K1155
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Emnet er en del av Interreg-prosjektet ”ICIS” (International College Indre Skandinavia), hvor det bl.a. er en målsetning å øke tilgangen av arbeidskraft med høyere utdanning til industrien gjennom å kvalifisere lærere i videregående skole til å benytte internett i større grad til undervisning.
Etter fullført emne skal studentene være i stand til å tilrettelegge eget undervisningsopplegg for gjennomføring ved bruk av internett. Dette innebærer at studentene skal være i stand til å
- Beskrive og anvende grunnleggende teorier for god undervisning på internett
- Anvende muligheter i web2.0 for deling av undervisningselementer
- Produsere innholdskomponenter ved bruk av undervsiningsprogramvare
- Utvikle eget undervisningsopplegg i LMS
Emnets temaer
- Grunnleggende nettpedagogikk og multimediateori
- WEB2.0 i undervisningen
- Innholdsproduksjon ved bruk av undervisningsprogramvare
- LMS
- Synkrone medier i undervisningen
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
- 4 samlinger over 3 dager hvor den siste samlingen er muntlig eksamen
- Internettbasert læring i elektronisk læringsmiljø
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Prosjektoppgave som presenteres muntlig og skriftlig på siste samling
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av to interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste gangs ordinær gjennomføring.
Obligatoriske arbeidskrav
4 individuelle oppgaver
Læremidler
- Colvin Clark, Ruth og Mayer, Richard E. (2008). E-learning and the science and instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. San Francisco, Pfeiffer
- Gilly Salmon. E-tivities. The key to active online learning.
- Gilly Salmon. E-moderating: The key to teaching and learning online.