Bachelor i ingeniørfag - bygg, landmåling -
Innledning
Landmåleren er sentral i bygg- og anleggsprosjekter. Samtidig er kandidater med basiskunnskaper innen bygg- og anlegg kombinert med landmåling- og GIS-kompetanse svært ettertraktet i arbeidsmarkedet. Det utdannes altfor få med denne kompetansen i dag. Personer med slik spesialkompetanse kan i liten grad skaffes fra andre land på grunn av at denne kompetansen ikke finnes. Studiet forsøker derfor å fylle bransjens behov på dette området.
Studiets faglige grunnlag og idégrunnlag
Hovedidéen er å kombinere grunnleggende byggemner med ulike geomatikkemner som landmåling, satellittmåling, GIS, 3D/ terrengmodeller og eiendomsjuss, slik at kandidaten ved endt studium har et godt utgangspunkt for å møte arbeidslivets spennende og ansvarsfulle oppgaver.
Studiets varighet, omfang og nivå
- 3 år på fulltid.
- Studieprogrammet gir totalt 180 studiepoeng i universitets- og høgsskolesystemet.
- Studiet fører til graden ”Bachelor i Ingeniørfag, bygg – landmåling”.
Studiet følger nasjonal rammeplan for ingeniørutdanning.
Forventet læringsutbytte
Ved sluttført studium forventes studenten å ha:
- En god balanse mellom matematisk-naturvitenskapelige fagkunnskap og teknisk fagkunnskap, jfr. emneoversikten
- Bred basiskunnskap i byggfag og fordypningskunnskap innen landmålingsrelaterte fag.
- Innsikt i og forståelse av hvilke oppgaver og roller som ligger i de ulike byggetekniske utfordringene.
- Gode kunnskaper innen IKT, satellittlandmåling og landmåling på bygg og anlegg. I tillegg skal kandidatene ha gode kunnskaper knyttet til nøyaktighetsvurdering og kvalitetssikring av ulike landmålingsarbeider – med spesiell relevans til bygg- og anleggsbransjen.
- Gode ferdigheter i bruk av faglige kilder, faglige metoder, aktuelle lover og regelverk, samt standarder for planlegging, prosjektering, landmåling, bygging, forvaltning, drift, vedlikehold.
- God evne til selvstendighet og arbeid i grupper, samt evne til å kunne overføre kunnskaper og ferdigheter til nye beslektede problemstillinger.
- Ha god evne til å systematisere, presentere både muntlig og skriftlig (rapporter) på en ryddig måte, samt føre dialog innen fagfeltets sentrale emner.
Fullført studium vil kvalifisere til arbeid innen bl.a.:
- Bygg- og anlegg
- Private kart- og oppmålingsfirmaer
- Konsulentfirmaer, utstyrs- og programvareleverandører
- Elverk (kartlegging, landmåling)
- Oljeselskaper (navigasjon)
- Offentlig virksomhet og forvaltning (Statens vegvesen, kommuner, Forsvaret)
- Studiet kvalifiserer for et Masterstudium i geomatikk ved Universitetet i Lund, Sverige, og ved valg av full fordypning i matematikk også til masterstudium ved NTNU og UMB.
Internasjonalisering
Det er lagt til rette for utveksling med utenlandske studiesteder høstsemesteret i 3. klasse. Hovedprosjektet i vårsemesteret i 3. klasse kan også utføres i utlandet.
For tiden er dette
- "The School of Construction and the Environment of British Columbia" i Canada
- University of Otago", Dunedin i New Zealand
- University of Newcastle upon Tyne" i England
- University of Applied Sciences Wiener Neustadt", Wiener Neustadt, Østerrike
Målgruppe
Studiet retter seg til søkere som ønsker en ingeniørutdanning rettet mot en kombinasjon av ute- og innearbeid på bygg- og anlegg, oppmålingsfirmaer, offshore, kommuner og andre offentlige etater.
Konkrete målgrupper kan være elever fra videregående skole med studieforberedende utdanningsprogram og tidligere allmennfaglig studieretning, samt personer fra arbeidslivet med tilsvarende realkompetanse. Personer med utdannelse fra teknisk fagskole og de som har gjennomført forkurs for ingeniørutdanning kan også søke under forutsetning av generell studiekompetanse.
Opptakskrav og rangering
I henhold til generelle opptakskrav for ingeniørutdanning kan følgende tas opp:
- Elever med bestått generell studiekompetanse og fordypning i Matematikk R2(3MX) og Fysikk1 (2FY)
- Elever fra teknisk fagskole eller forkurs for ingeniørutdanning er kvalifisert for opptak til studiet
- For studenter med generell studiekompetanse er det mulig med opptak via tresemesterordningen
- Søkere som er 25 år eller eldre kan bli tatt opp på grunnlag av realkompetanse etter kriterier fastsatt av høgskolen
Kvalitetssikring
Kvalitetssikringen i studiet bygger på følgende pilarer:
- Undervisningspersonalets faglige og pedagogiske kompetanse
- Kvalitetssikringssystemer og involvering
- Forskningsbasert undervisning
- Sensurordning
I det etterfølgende omtales de to sistnevnte punkter:
Forskningsbasert undervisning
Gjennom studiet vil studentene bli introdusert til metoder og tankegang som skal gjøre dem i stand til selv å gjennomføre enkle FoU-arbeider. Det legges spesiell vekt på systematikk, litteraturbruk, kildekritikk og referanseangivelser.
I emnet ”Byggteknikk” i første studieår skal studentene produsere en rapport hvor den forskningsbaserte strukturen skal være synlig.
Gjennom flere av de landmålings- og kartbaserte emnene trekkes studentene inn i skolens pågående FoU-arbeider. Det finnes flere standarder for gjennomføring, dokumentasjon, presentasjon som benyttes i undervisningsopplegget.
Avslutningsvis skal studentene gjennomføre en bacheloroppgave der alle elementer skal inngå.
For å fremme en forskningsbasert tilnærming, vil det i samtlige emner vektlegges at studentene viser god forskningsetikk gjennom selvstendige arbeider og god litteratur- og referansebruk.
Sensorordningen følger høgskolens retningslinjer, og varierer dermed mellom:
- En intern sensor
- En intern sensor og en ekstern sensor
- To interne sensorer
- Tilsynssensor
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Studiet er bygd opp etter rammeplan for ingeniørutdanning, og har utstrakt bruk av prosjektarbeid. Dette er fordi uteksaminerte ingeniører fra studieprogrammet skal ha kjennskap til den praktiske siden av yrkesutøvelsen.
Pedagogiske metoder
Høgskolen legger opp til at studentene motiveres gjennom studentaktive undervisningsmetoder. Gruppearbeid, diskusjoner, litteraturstudier, prosjektarbeid og praksisstudier er undervisnings- og arbeidsformer som gir muligheter til studentaktivitet og problemorientering. Introduksjonsforelesninger gir oversikt og problemstillinger for eget studiearbeid.
Obligatorisk deltakelse - gjelder de deler av studiet som studentene vanskelig kan tilegne seg gjennom selvstudium, studier hvor selve arbeidsmetoden er del av læringen.
Pedagogikken er i stor grad tilpasset moderne undervisningsmetoder (oppgaver, prosjekter, mappeoppgaver) og vektlegger selvstendig arbeid med mulighet for god faglig veiledning. Studiet bruker i stor grad markedsledende programvare.
Oppbygning og innhold
Første studieår har kun obligatoriske byggemner, mens spesialiseringen i landmålingsretning skjer fra høsten 2. året.
Studieopplegget tar utgangspunkt i samfunnets ønsker og behov og at opplegget kjøres med forpliktende samarbeid med offentlig og private fagmiljøer. Studentene trekkes gjennom undervisningen i stor grad mot pågående og spennende forskningsaktiviteter.
Studiet avsluttes med at studentene gjennomfører en selvstendig bacheloroppgave på 20 studiepoeng i samarbeid med en oppdragsgiver.
Tabellen under viser innhold, omfang og målsetning i de enkelte emner som inngår i studieprogrammet:
Emne | STP |
Matematisk-naturvitenskapelige fag (50-60 stp) | 50 |
Matematikk 10 (5), Matematikk 15 (5), Matematikk 20 (10), Fysikk (10), Kjemi og miljø (10), Datateknikk (inkl i landmålingsemner) (5) | |
Samfunnsfag (15-20 stp) | 15 |
Økonomistyring (10) og Juss (5) | |
Tekniske fag (75-90 stp) | 80 |
Byggteknikk (10), Mekanikk (10), Materiallære (10), Grunnleggende landmåling I (10)*, Praktisk landmåling (15)*, Matrikkellære (5), Terrengmodeller (3D) (10), Satelittgeodesi videregående (10)* (*inneholder statistikk og kvalitetssikring) |
|
Valgfag (10-20 stp) | 20 |
Bacheloroppgave (15-20) | 20 |
Sum | 180 |
Sammenheng mellom byggingeniørutdanningene ved HiG
Høgskolen i Gjøvik tilbyr tre ulike studieprogram som alle fører til graden ”Bachelor i ingeniørfag – bygg”, men med ulik faglig vinkling:

Studiene bygger på en faglig grunnstamme som i vesentlig grad er lik de to første studieårene. I tredje studieår vil studiene har separate studieløp. Et annet alternativ til Landmålingsstudiet er i stedet å velge Bachelor i geomatikk som har mindre realfag og byggfag, men mer landmåling og GIS.
Emnetabeller
1. studieår Bachelor i ingeniørfag - bygg, landmåling 2009/2010
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
REA1022 | Kjemi og miljø | O | 5 | 5 | ||||
BYG1271 | Materiallære | O | 10 | |||||
BYG1261 | Byggteknikkk | O | 10 | |||||
REA1042 | Matematikk 10 - Funksjoner med en variabel | O | 5 | |||||
BYG1062 | Mekanikk | O | 10 | |||||
REA1051 | Matematikk 15 - Diskret matematikk og lineær algebra | O | 5 | |||||
REA2041 | Fysikk | O | 10 | |||||
Sum: | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. studieår Bachelor i ingeniørfag - bygg, landmåling 2010/2011
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
REA2051 | Matematikk 20 - Matematiske metoder | O | 10 | |||||
GEO1181 | Grunnleggende landmåling | O | 20 | |||||
GEO1211 | Juss | O | 5 | |||||
GEO2271 | Matrikkellære | O | 5 | |||||
GEO2281 | Praktisk landmåling | O | 10 | |||||
GEO2121 | Terrengmodeller | O | 10 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 30 | 30 | 0 | 0 |
3. studieår Bachelor i ingeniørfag - bygg, landmåling 2011/2012
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
GEO3071 | Satellittgeodesi, videregående | O | 10 | |||||
SMF1042 | Økonomistyring | O | 10 | |||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
Valgemne, 10 st.p. | V | 10 | ||||||
TØL3901 | Bacheloroppgave 20 | O | 20 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 30 |
Anbefalte valgemner
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | S3(H) | S4(V) | S5(H) | S6(V) | |||
REA3002 | Matematikk 30 | V | 10 | |||||
BYG3121 | Vegplanlegging | V | 10 | |||||
GEO1121 | GIS Intro | V | 10 | |||||
GEO3061 | Stikking, videregående | V | 10 | |||||
BYG1331 | Universell utforming innendørs | V | 10 | |||||
GEO2151 | Landmålingsanalyse | V | 10 | |||||
SMF2051 | Ledelse med arbeidslivsjuss | V | 10 | |||||
Sum: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |