Ergonomi i digitale medier
2010-2011
-
IMT2072
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha bevissthet og kunnskaper om menneskelige faktorer og sluttbrukereres behov og forutsetninger ved design av brukergrensesnitt i digitale medier. Emnet fokuserer også på praktiske brukervennlighetsmetoder, og studentene skal være i stand til å initiere brukervennlighetsarbeid i prosjekt- og utviklingssammenheng.
Emnets temaer
- Menneskesentrert teknologi
- Brukervennlighetsprinsipper
- Menneskers hukommelse og informasjonsprosessering
- Kunnskap i hodet, i kroppen, i grensesnittet, i verden
- Metaforer og idiomer i grafiske brukergrensesnitt
- Informasjonsstruktur og navigasjon
- Standarder og retningslinjer for brukervennlighetsarbeid
- Brukervennlighetsarbeidets livssyklus
- Brukermedvirkning
- Scenarieteknikk
- Rapid prototyping
- Formativ-iterativ brukertesting
- Heuristisk evaluering og ekspertevaluering
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Prosjektarbeid
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 60%)
- Prosjektrapport (teller 40%).
Hver av delene må bestås separat.
Prosjektrapport leveres digitalt.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern sensor og emnelærer sensurerer alle eksamensbesvarelser.
Emnelærer sensurerer prosjektarbeid.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon på skriftlig eksamen. Prosjekt må tas på nytt ved neste ordinære avvikling av emnet.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Ett essay må leveres og godkjennes av emnelærer.
Læremidler
- Benyon, Turner and Turner (2005) Designing interactive systems, Addison-Wesley
- Norman, Donald A. ([1988] 2002). The design of everyday things. New York: Basic Books