Sykepleie i spesialisthelsetjenesten
2012-2013
-
SPL2012D
- 10sp
Forutsetter bestått
- SPL1004
- SPL 1004MED
- SPL1012
- SPL1092
- VPK2002 eller VPM2002 eller VPP2002
Forventet læringsutbytte
Kunnskap - studenten:
- Har kunnskap om sammenhengen mellom virkelighetssyn, kunnskapssyn og menneskesyn som vitenskapsteoretisk grunnlag
- Viser sykepleiefaglig forståelse og kan belyse sykepleiehandlinger ut fra et sykepleieteoretisk perspektiv
- Vurderer, planlegger, gjennomfører og evaluerer sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke pasienter i teoretisk sammenheng
- Har kunnskap om organisering og ledelse i spesialisthelsetjenesten
Ferdighet - studenten:
- Identifiserer og analyserer etiske dilemma
- Anvender anerkjent fag- og forskningslitteratur som kunnskapskilde knyttet til pasient- og pårørendesituasjoner
- Analyserer og diskuterer sykepleier-pasient-pårørende relasjoner i et brukerperspektiv
- Har kunnskap og ferdigheter om kreativt samarbeid om utvikling av nyskapende, innovativ ide som svar på en konkret problemstilling.
Generell kompetanse - studenten:
- Viser evne til kritisk vurdering av sykepleiefaglig kunnskap
- Viser forståelse for fagutvikling, forskning og nytenkning knyttet til klinisk sykepleie
Emnets temaer
1. Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Virkelighetssyn, kunnskapssyn og menneskesyn som vitenskapsteoretisk grunnlag
- Systematisk søk og granskning av vitenskapelige artikler
- Prinsippene i litteraturstudie som metode
2. Sykepleiens verdigrunnlag og perspektiver
- Etikk relatert til sykepleie
- Sykepleieteoretiske perspektiver
- Prinsippene i Kunnskapsbasert praksis
3. Grunnleggende sykepleie
- Pasientfenomener i sykepleien
- Grunnleggende sykepleie til mennesker med akutt og kritisk sykdom
- Grunnleggende sykepleie ved kronisk sykdom og rehabilitering
- Livsløpsperspektivet i sykepleien
- Pårørendeperspektivet i sykepleien
- Organisering og ledelse i spesialisthelsetjenesten
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
I tillegg til de forannevnte metoder benyttes simulering.
Gruppearbeid med opponentskap/respondentskap
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen, 6 virkedager.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern og intern vurdering av oppgavene
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon, se Eksamensplan
Obligatoriske arbeidskrav
Idelab.24
Studenten skal ha deltatt i Idélab-24 eller tilsvarende. Idélab-24 er en 24-timers idékonkurranse som omfatter både innledende foredrag og tverrfaglig gruppearbeid. Godkjent deltakelse forutsetter innlevert og registrert idéforslag.
Innleveringsoppgaver i fire følgende temaer: akutt og kritisk syke, kronisk syke, pårørende, og etikk/lovverk. Må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Se undervisningsplan for 2. studieenhet for nærmere opplysninger
Læremidler
Fullstendig litteraturliste i undervisningsplanen for studieenhet 2.
Supplerende opplysninger
Viser til retningslinjer for SPL2012 i Undervisningsplan for studieenhet 2.