Etisk og juridisk ansvarlighet i kvalitetsutvikling
2012-2013
-
SPL4101
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4081 Kunnskapssyn, læring og fagutvikling
SPL4091 Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning
Forventet læringsutbytte
- Har kunnskap om sentrale problemstillinger og etiske utfordringer i helsetjenesten
- Kjenner til etisk teoridebatt og former for normativ analyse og verdibegrunnelse
- Viser evne til systematisk, etisk refleksjon
- Har god innsikt i rammebetingelser som påvirker utviklingen av helse- og sosialtjenester på ulike forvaltningsnivåerog i egen klinisk praksis
- Har god innsikt i organiseringen av helse- og sosialtjenester
- Viser vilje og evne til tverrfaglig samarbeid om en hensiktsmessig vurdering og tilpasning av forebyggende, rehabiliterende og behandlende tiltak på individ- og samfunnsnivå
- Har gode kunnskaper om økonomiske rettigheter for pasienter og pårørende
- Kjenner informasjons- og hjelpekilder, og kan nyttegjøre ressurser og kompetanse som fins i regionen
- Kan arbeide tverrfaglig og på tvers av helsetjenestens nivåer for å sikre kontinuitet og faglig forsvarlighet i omsorgskjeden
- Utvikler et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve avansert sykepleie, lede eget fag og arbeide i team.
Emnets temaer
- Sykepleiens samfunnsmessige mandat, samfunnsmessige og legale rammer med spesielt fokus på spenningsfeltet mellom rammer, fag og pasient
- Politiske prioriteringer, økonomiske og juridiske rammer for helsetjenesten Økonomiske rettigheter og ressurser; lovverk
- Pasientrettigheter og pasientsikkerhet
- Kvalitetsutvikling i helsetjenesten
- organisering av helse- og sosialtjenestene
- kontinuitet i omsorgen
- kvalitetssikring og internkontroll
- dokumentasjon og informasjonsteknologi
- Yrkesetiske retningslinjer
- Etisk refleksjon og beslutningsprosesser
- Etiske dilemmaer relatert til pasientmålgruppe
- Arbeidsmiljø, teamarbeid
- Samarbeid, konfliktforebygging og- løsning
-
Kvalitetsutvikling i og kvalitetssikring av helsetjenesten
- kontinuitet i omsorgen, omsorgskjeden
- lover som setter rammer for helse- og sosialtjenestene
- samordning av tjenester, planlegging og organisering
- hjemmebaserte, institusjonsbaserte og integrerte tjenester
- undervisning, rådgivning og personalveiledning
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Annet
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Muntlig presentasjon med opponentskap i tilknytning til eksamensoppgaven
Læremidler
Oppgis ved studiestart
Erstatter
Videreutdanning i klinisk sykepleie, emne 2.3+2.4