Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
2012-2013 - SPL4111 - 5sp

Forventet læringsutbytte

  • Vurderer innhold og relevans i forhold til fagutviklingsprosjekter i helsetjenesten
  • Stiller relevante, kritiske spørsmål til en vitenskapelig publikasjon
  • Vurderer resultatenes relevans for egen kliniske praksis

Emnets temaer

  •  Hva er sann kunnskap?
  •  Hva er vitenskapelig kvalitet og troverdighet?
     -Valg av kvantitativ eller kvalitativ tilnærming
     -Valg av utforskende eller handlingsorienterte studier 
  •  Utdyping av problemstillinger knyttet til forskningsartikler av relevans for fordypningsområde.

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Oppgaveløsning
Annet

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen i gruppe

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ny oppgave etter avtale med emneansvarlig

Obligatoriske arbeidskrav

  • Deltagelse i gruppe gjennom hele perioden
  • Muntlig presentasjon med opponentskap i tilknytning til eksamensoppgaven

Læremidler

Oppgis ved studiestart