IKT-kompetanse for helsefagene
2012-2013
-
VIU8261
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
Kjennskap til grunnleggende pc-bruk, som tekstbehandling, presentasjonsverktøy og læringssystemer.
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kjenner til nasjonale strategier og juridiske føringer ved bruk av IKT- løsninger i helse- og omsorg, og sosialsektoren
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser
- har kunnskap om brukerrettet design
- kan vurdere kvaliteten i den digitale informasjonskjeden, både i helheten og enkeltelementene som inngår
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger knyttet til IKT i offentlig sektor
Ferdighet
- finner, vurderer og henviser til informasjon og fagstoff, samt framstiller dette slik at det belyser en problemstilling
- finner og nyttiggjør seg forskningsresultater via elektronisk søk og kildekritisk vurdering av materialet
- reflekterer over egen faglig utøvelse knyttet til bruk av IKT
- anvender faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffer begrunnede valg
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- kan vurdere nytte, muligheter og begrensninger av IKT-systemer
Generell kompetanse
- har kompetanse om implementering og integrering av IKT-løsninger (bedre «bestillerkompetanse»)
- har nødvendig kompetanse for videre oppdatering, tilegnelse og vurdering av ny kunnskap innen IKT
- planlegger og gjennomfører varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- formidler sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- utveksler synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette å bidra til utvikling av god praksis
Emnets temaer
- En kort historisk gjennomgang av IKT i helsevesenet
- IKT i helsevesenet og det offentliges rolle, utfordringene
- IKT, organisasjon og samhandling
- Helseinformatikk og helseIKT-systemer
- Informasjonsarkitektur og menneske-maskin interaksjon
- Telemedisin
- Velferdsteknologi
- Telemedisin
- Beslutningsstøttesystemer
- Sikkerhet, jus og etikk
- Prosjektoppgave / arbeidskrav
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Studieoppgaver
- Praktiske øvelser
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen som studenten arbeider med gjennom hele emnet.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig i løpet av påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav
- To obligatoriske innleveringer
- Deltakelse ved ett seminar
- Muntlig presentasjon av eksamensoppgave
Læremidler
Oppgis ved studiestart
Erstatter
Digital kompetanse for helse- og sosialfag