Grunnlagsforståelse i veiledning
2012-2013
-
VIU8281
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskaper
- ha grunnlagsforståelse av veiledning
- ha kunnskap om nærhetsetisk perspektiv i veiledning
- ha innsikt i kroppens språk i veiledning
- kunne analysere faglige problemstillinger i veiledning med utgangspunkt i fagets egenart
Ferdigheter
- kunne reflektere over egen veilederposisjon
- kunne anvende den språksystemiske/narrative tilnærmingen i veiledning
- kunne analysere aktuelle teorier/metoder i veiledning
Generell kompetanse
- ha selvrefleksjon i møte med den andre i veiledning
- ha innsikt i yrkesetiske problemstillinger i veiledning
Emnets temaer
- Hermeneneutisk grunnlagsforståelse
- Nærhetsetikk
- Språksystemisk, narrativt perspektiv på veiledning
- Kroppsperspektivet i veiledning
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Refleksjon
Pedagogiske metoder (fritekst)
Gruppeveiledning, ulike øvelser og skriving
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen (ca 15 000 ord). Studenten kan be om veiledning på oppgaven én uke før innleveringsfrist.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Vurderes av 2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
For kandidater som får F må ny oppgave leveres før neste semester starter. Her gis ingen veiledning, men problemstilling må godkjennes av emneansvarlig.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
- Refleksjonslogg x 2
- Litteraturlogg x 1
- Muntlig fremlegg (i gruppe) av hjemmeeksamen
Læremidler
Alle