Grunnleggende praktisk fotografi
2012-2013
-
IMT1411
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne bidra aktivt i sammenhenger der man trenger å få tatt eller vurdert fotografiske bilder. Studenten skal kunne sette seg inn i egenskapene ved ukjent kamerautstyr og optikk, velge hensiktsmessig utstyr til ulike fotografiske situasjoner og ta bilder som oppfyller klassiske kvalitetskriterier, både ved hjelp av enkel kunstig og naturlig belysning. Videre skal studenten kunne nok om grunnleggende bilderedigering til å kunne klargjøre et bilde for publisering.
Kunnskap
-Grunnleggende kunnskap om hovedtrekk i fotohistorien, inkludert bruk av bilder og deres betydning
-Grunnleggende premisser og teori for å skape et klassisk fotografi
-Kameraets og optikkens grunnleggende oppbygging og virkemåte
-Grunnleggende 3-punkts lyssetting av portretter
-Klassiske og grunnleggende kvalitetskriterier for bedømmelse av portrettfotografier
-Klassiske og grunnleggende kvalitetskriterier for bedømmelse av fotografier av gjenstander
-Grunnleggende prinsipper for komprimering og arkivering av bilder
-Sentrale lover og regler som er relevant for en fotograf
Ferdigheter
-Kunne bruke et digitalt speilreflekskamera og ulike linser for å ta gode bilder i henhold til klassiske kvalitetskriterier
-Kunne grunnleggende prinsipper og teknikk for å ta portrettbilder
-Kunne grunnleggende prinsipper og teknikk for å ta bilder av gjenstander
-Kunne bruke moderne programvare for å gjøre grunnleggende bildebehandling av komprimerte bilder og bilder i råformat
-Kunne klargjøre et fotografi for publisering og arkivering
Generell kompetanse
-Evne til å finne og fange et godt motiv
-Evne til å vurdere behovet for bilder i spesifikke sammenhenger
Emnet vil ha fokus på konvensjonelle metoder og kvalietskritier innen fotografi, men med bruk av moderne utstyr. Emnet vil ikke inneholde opplæring i bruk av moderne avanserte fotomanipulasjonsmetoder og -programvare.
Emnets temaer
-Fotografiet opp gjennom historien
-Bedømming av bilder etter klassiske kvalitetskriterier
-Eksponeringskontroll i moderne kameraer
-Kamerautrustning og optikk
-Grunnleggende lyssetting av portretter
-Grunnleggende lyssetting av gjenstander
-Digitale redskaper for grunnleggende bearbeiding og justering av bilder
-Komprimering, distribusjon og arkivering av digitale bilder
-Sentral juss i tilknytning til fotografi
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Lab.øvelser
Prosjektarbeid
Refleksjon
Pedagogiske metoder (fritekst)
Fotografering av portretter og gjenstander vil skje i to av skolens studio. Studentene oppfordres til å benytte utstyr de måtte ha selv, som et tillegg til eller istedet for skolens utstyr.
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 3 timer (teller 40%)
- Mappevurdering av minst 3 innleverte arbeider og kommentarer på minst 3 andre medstudentarbeider (teller 60%)
- Hver av delene må bestås separat.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Neste ordinære eksamen.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen.
Læremidler
-"Digital Fotografi i Praksis" av Magnar Fjørtoft (4. utgave, Abrakadabra forlag).
-Artikler fra internett
I tillegg kommer valgfri støttelitteratur på biblioteket som vil bli nærmere spesifisert i fronterrommet i løpet av sommeren.