Brukskvalitet og menneskelige faktorer i interaksjonsdesign
2012-2013
-
IMT4032
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten skal kunne gjøre rede for den kritiske faktoren brukskvalitet (usability) og kognitive dimensjoner knyttet til brukeradferd.
- Studenten skal kjenne til og kunne anvende brukskvalitetsheuristikker og metoder for inspeksjon av brukergrensesnitt.
- Emnet skal bidra til at studenten kan drøfte menneskelige faktorer og sluttbrukernes behov og forutsetninger for design av brukergrensesnitt i digitale medier, inkludert personer med funksjonsnedsettelser.
Ferdigheter
- Studenten skal kunne analysere, inspisere og forholde seg kritisk til faktoren brukskvalitet ved utvikling og evaluering av interaktive systemer med hensyn på sluttbrukerne.
Generell kompetanse
- Studenten skal gjennom forståelse og refleksjon rundt teori og begreper om brukskvalitet kunne bidra til forbedring av eksisterende IT-løsninger, og nytenkning og innovasjon i utvikling av teknologi.
Emnets temaer
- Introduksjon til sentrale teorier innen brukskvalitet (inkludert human-model processor, målrettet atferd og situated cognition)
- Introduksjon til sentrale konsepter innen brukskvalitet (inkludert definisjon av brukskvalitet, interaksjonsdesign, mentale modeller, interaksjonsstiler, interaksjonsmøstre, affordances, constraints, mapping, metaforer, visibility og feedback)
- Standarder og retningslinjer for brukskvalitetsarbeid (inkludert ISO 13407, ISO 9241)
- Kunnskap i hodet, i kroppen, i grensesnittet, i verden
- Metaforer i grafiske brukergrensesnitt
- Heuristisk evalueringer og metoder for ekspertvurdering av brukskvalitet
- Kognitive dimensjoner som persepsjon, hukommelse og oppmerksomhet
- Menneskelige feilhandlinger, brukeradferd og strategier
- Universell utforming og design for alle: funksjonshemmede og teknologibruk.
- WCAG 2.0 og tilgjengelige nettsider
- Prototyping og utvikling av wireframes
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Samling(er)/seminar(er)
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studentpresentasjoner
Vurderingsformer
Essay
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 3 timer, teller 40 %
- Essay (ca. 2500 ord), teller 60 %
- Begge deler må bestås.
Første versjon av essayet leveres til godkjenning (se obligatoriske arbeidskrav). Ny versjon (versjon 2) leveres for karaktervurdering.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste ordinære eksamen
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ordbok engelsk/morsmål
Obligatoriske arbeidskrav
- Mappeinnlevering over obligatoriske praktiske oppgaver og øvinger (må godkjennes)
- Første versjon av essayet leveres til godkjenning
- Muntlig presentasjon av essay versjon 2
- Aktiv deltakelse ved gjennomføring av praktiske gruppeoppgaver og individuelle øvinger
Læremidler
- Benyon, David (2010). Designing interactive systems: A comprehensive guide to HCI and interaction design . Second edition. Reading, Mass.: Addison-Wesley
- Kompendium med utvalgt litteratur