Masteroppgaveseminar og fordypningsemne
2012-2013
-
IMT5371
- 10sp
Forutsetter bestått
● IMT4421 Vitenskapelige metoder
Anbefalt forkunnskap
● IMT4032 Brukskvalitet og menneskelige faktorer i interaksjonsdesign
● IMT4042 Brukerorientert informasjonsarkitektur
● IMT5341 Metoder for brukersentrert design
Forventet læringsutbytte
Studenten har utviklet en dypere profesjonskunnskap i et valgt emne/område relevant for arbeidet med masteroppgaven, og en forståelse av akademisk skriving og kvalitetsparametre i forskningsarbeid.
Kunnskaper:
● Studenten kan gjøre rede for sentrale medie- og informasjonsteknologier og deres konstituerende egenskaper, sosiale karakter og utvikling gjennom historien.
● Studenten har god innsikt i det vitenskapelige språket, i akademisk tekst som sjanger, struktur, kildebruk og sitat- og referanseteknikk
● Studenten kjenner til forskningsfronten i et valgt område av brukersentrert mediedesign og kan drøfte litteratur, eksisterende teorier, metoder og nyvinninger på området.
● Studenten kan gjøre rede for/drøfte etiske problemstillinger ved vitenskapelig skrivemåte.
● Studenten kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til vår tids media og informasjonsteknologi.
Ferdigheter:
● Studenten kan analysere og evaluere forskningsarbeid og vitenskapelig tekst med vekt på presentasjon av teori, metode og problemstilling.
● Studenten kan gjennomføre et litteratur review og kommunisere akademiske tema, analyser og konklusjoner både muntlig og skriftlig.
● Studenten kan arbeide med presentasjon og framstilling av eget teorigrunnlag og formulere mål, problemstilling og mulige metodevalg for eget mastergradsprosjekt
● Studenten kan være kritisk leser og gi andre respons på deres avhandlingstekster.
Generell kompetanse:
● Studenten kan planlegge og gjennomføre et mindre forskningsprosjekt, analysere og evaluere eksisterende forskning, identifisere og definere aktuelle problemstillinger og skrive et akademisk litterature review over et fagområde.
Emnets temaer
● Utvikling av logiske, materielle og sosiale informasjons- og medieteknologiske innretninger og institusjoner gjennom historien
● Vitenskapelig skrivemåte
● Problemdefinering og metodevalg
● Prosjektplanlegging
● Identifisere, velge og strukturere publisert forskningsarbeid og vitenskapelige kilder relevant for en problemstilling/fagfelt.
● Opponentrollen; kritisk lesing og diskusjon av andres arbeid
● Faglig fordypningstema velges i samråd med veileder.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Rapport fra Litterature Review
Vurderingsformer
Muntlig, individuelt
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
- Vurdering av prosjekt: Mappevurdering av Litterature Review rapport og obligatoriske oppgaver (teller 40%)
- Muntlig fremføring, individuelt (teller 60%)
- Begge deler må være bestått
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste ordinære eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
- Muntlig presentasjon; utdrag fra arbeidet med egen mastergradsoppgave legges fram til diskusjon.
- Studentene må også være opponent (dvs. være kritisk leser og innlede til diskusjon) i forhold til teksten til to medstudenter.
- Studentene må lese et selvvalgt pensum med teoristoff som vil støtte arbeidet med mastergradsoppgaven. Dette pensumet velges i samråd med veileder og godkjennes også av han eller henne. Godkjent litteraturliste selvvalgt del (400 sider).
Læremidler
Med forbehold, endelig litteraturliste ved oppstart av emnet:
● Briggs, Asa, and Peter Burke. 2009. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet . Third edition. Cambridge: Polity Press
● Crowley, David and Paul Heyer, eds (2010). Communication in history: Technology, culture, society . Sixth edition. Harlow: Pearson
● Haugsbakk, Geir (2010). Digital skole på sviktende grunnlag: Om nye muligheter og dilemmaer . Oslo: Gyldendal akademisk
● Booth, Wayne C. (m.fl.). The craft of research . 2 ed. Chicago: University of Chicago Press
I tillegg skal studentene knytte et selvvalgt teoripensum på 400 sider til arbeidet med emnet. Pensumet skal være teoristoff studenten ønsker å bruke i forbindelse med mastergradsoppgaven. Det godkjennes av veilederen på mastergradsoppgaven.
Erstatter
Erstatter IMT5351 og IMT5361
Supplerende opplysninger
Overlapper delvis IMT4601 Research Project Planning og IMT5251 Fordypningsemne/Advanced project work for Master medieteknikk. Felles ressursforelesninger /seminar kan være aktuelt.