Matematikk for spillprogrammering
2012-2013
-
REA2061
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
REA1101 Matematikk for informatikkfag
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- forstå og bruke matematikk bak 3D-geometri
- forstå og bruke transformasjoner i OpenGL/Direct3D
- kunne analysere og manipulere datastrukturer relatert til 3D-grafikk
Emnets temaer
- Transformasjoner i OpenGL/Direct3D
- Komplekse tall og kvaternioner
- Kombinatorikk og sannsynlighetsregning
- Parametrisering av kurver anvendt på raytracing og splinefunksjoner
- Newtons metode for å finne nullpunkter
- Differensiallikninger og enkle numeriske løsninger
- Rekursjonsrelasjoner og randomgeneratorer
- Støyfunksjoner
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern + intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske innleveringer
Læremidler
Utdelte kopier og notater