Ledelse og organisasjonspsykologi
2013-2014
-
SMF2191F
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
- SMF2051 Ledelse med arbeidslivsjuss
- SMF 1301 Bedrifts- og forretningssystemer
- SMF1212 Prosjektledelse
Forventet læringsutbytte
Kunnskap:
- Gjøre rede for forholdet individ og organisasjon med hensyn til følelser, motivasjon, personlighet, konflikt og samhandling, foruten kreativitet og beslutninger.
- Gjøre rede for egenskaper ved læring, læring i organisasjon og organisasjonslæring og kunnskapsledelse.
- Gjøre rede for egenskaper ved sosiale grupper, som strukturer og dynamikk.
- Gjøre rede for egenskaper ved organisasjonskultur, endring og ledelse.
- Gjøre rede for egenskaper ved kommunikasjon, det gjelder så vel formell som uformell og utfordringer/barrierer i kommunikasjonsprosesser og teknikker for å overvinne disse.
- Gjøre rede for hva ledelse er, ulike ledelsesmodeller, formell og uformell ledelse og betydningen og egenskaper ved samarbeid og samspill.
- Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
- Kjenner til etiske retninger og problemstillinger om samfunnsansvar.
Ferdighet:
- Utvikle selvstendig kritisk tenkning knyttet til etiske dilemmaer
- Evne til skriftlig og muntlig formidling og presentasjon av sentrale tema i emnet
Kompetanse:
- Være seg bevisst samspillet mellom tillit og makt og effekten på en virksomhetskultur.
- Være seg bevisst etiske dilemmaer innen organisasjon og ledelse.
- Vurdere og avveie bruken av begrepene rådgivning, veiledning, mentoring og coaching i forhold til lederskap.
Emnets temaer
Psykologi, individ og organisasjon
- Motivasjon
- Emosjoner, stress, konflikt og håndtering
- Personlighet
- Persepsjon og handling
- Kreativitet og beslutninger
Læring og læringsprosesser
- Læring og individ
- læring i organisasjoner
- Lærende organisasjoner
- Kunnskapsledelse
Sosiale prosesser og etikk
- Holdninger og etikk
- Grupperdynamikk og etikk
- Verdier, kultur og etikk
Styringsprosesser og etikk
- Kommunikasjon
- Ledelse
- Etikk og samfunnsansvar
- Tillit, makt og etikk
Ledelse i teori og praksis
- ulike tilnærminger
- kultur og lederskap
- ledelse og etikk
Essayskriving
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Vurderingsformer
Essay
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
- To essay (teller 50%)
- Avsluttende skriftlig eksamen, 4 timer (teller 50%)
- Essayene må være bestått for å få gå opp til skriftlig eksamen
- Både essayene og skriftlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor. Ekstern sensor benyttes periodisk. Neste gang på skriftlig eksamen i 2013.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon på skriftlig eksamen. Essayene må tas på nytt ved neste ordinære gjennomkjøring.
Obligatoriske arbeidskrav
se vurderingsform
Læremidler
Psykologi i organisasjon og ledelse (2009), Kaufmann G. og Kaufmann A., Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-450-0858-6
Leadership (2013). Northouse, P., G., SAGE. ISBN: 978-1452203409
Litteratur ut over dette oppgis ved semesterstart