Praksis 1 Aktivitet og mestring
2016-2017
-
EPR1001
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
Alle tidligere emner
Forventet læringsutbytte
Hensikt med emnet er at studentene skal øve på, og reflektere over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen, inne på skolen og i møte med brukere/pasienter.
Kunnskap: Studenten skal
- vise grunnleggende kunnskap om samspillet mellom mennesket, aktivitet og omgivelser i møte med bruker
- forstå menneskers forutsetninger for deltagelse i aktivitet og utforme aktivitet med utgangspunkt i individets ressurser
- ha kunnskap om aktuelle brukergrupper og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
Ferdighet: Studenten skal
- utføre aktivitetsanalyse i møte med brukere
- vurdere universell utforming i miljøet på skolen
- beskrive hvordan omgivelsenes utforming påvirker den enkeltes muligheter til aktivitet og deltagelse
- identifisere brukerbehov med ergoterapeutiske datainnsamlingsmetoder i forbindelse med utvikling av velferdsteknologi
- delta i terapeutisk bruk av aktivitet og kommunisere terapeutisk i møte med pasienten/bruker
- reflektere over innholdet i tilbudet som blir gitt på praksisstedet
- reflektere over egen fagutøvelse og vise evne til å korrigere terapeutisk tilnærming i tråd med veiledning
Generell kompetanse: Studenten skal
- gjennomføre all sin praksis kunnskapsbasert.
- gjennomføre all sin praksis i henhold til yrkesetiske retningslinjer for ergoterapeuter
- inkludere brukerens perspektiv i all yrkesutøvelse samt delta i tverrprofesjonellt arbeid på praksisplassen
- bli bevisst egen profesjonell rolle og reflektere over egen praksis
- søke veiledning og nyttiggjøre seg av forskning og profesjonell erfaring
- ta ansvar for og drøfte egne læringsmål
Emnets temaer
Ferdighetstrening i ergoterapi. Ergoterapifaglig arbeid med utgangspunkt i fagene:
- Anatomi og fysiologi
- Psykologi og pedagogikk
- Etikk
- Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Yrkesetikk og faglig fundament i rollen som helsearbeider
- Akivitetsanalyse
- Funksjonsanalyse
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tillegg til seminarer, oppgaver, selvstudie, ferdighetstrening, klinisk praksis og refleksjon.
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Praksis vurderes av kontaktlærer og daglig veileder/hovedveileder i praksisfeltet.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får vurderingen ikke-bestått resultat i en praksis, må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene. I tillegg kommer praksisforberedelse før praksisperioden ( i forrige emne) Veiledningsgrunnlaget skal leveres før oppstart i praksis for godkjenning.
En skriftlig oppgave relatert til fokus for praksisperioden leveres i fronter etter avsluttet praksis. Det skriftlige arbeidet må være godkjent for at praksis skal være bestått.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved NTNU Gjøvik har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger i fronter.
Supplerende opplysninger
Emnet består av 5 studiepoeng ferdighetstrening og 5 studiepoeng klinisk praksis.
I løpet av denne praksisperioden skal studentene følge et pasientforløp, og opparbeide seg kompetanse i det teamarbeidet som er nødvendig for å ivareta individets behov.