Fordypning i operasjonssykepleie, del 2
2016-2017
-
MOP4101
- 15sp
Forutsetter bestått
MKS4000 Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner, del 1 eller MKS4010 Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner, del 1
MOP4000 Fordypning i operasjonssykepleie, del 1
Anbefalt forkunnskap
MOP4100 Fordypning i medisinske og sykepleiefaglige emner del 2 for kull 2016.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
- Viser inngående kunnskaper om kirurgiske prinsipper
- Viser kunnskaper om anestesiformer og konsekvenser for operasjonspasienten
- Viser inngående kunnskaper om egen klinisk funksjon knyttet til de mest vanlige tilstander som krever spesialsykepleiekompetanse
- Viser inngående kunnskaper om og kan reflektere over operasjonssykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon, ansvar og ulike pasientmålgrupper
- Viser inngående kunnskaper innen mikrobiologi, hygiene og smitteforebygging
- Viser inngående kunnskaper om leiring og kirurgiske inngrep og konsekvenser for operasjonssykepleiers funksjon og ansvar
- Viser kunnskaper om og kan forsvarlig anvende dokumentasjonsformer og rapportere den utførte sykepleieren mest mulig selvstendig
- Viser inngående kunnskaper i forhold til hygieniske og aseptiske prinsipper og kunne anvende dette i sin helhetlige sykepleie og begrunne det i kunnskapsbasert praksis.
- Viser inngående kunnskaper om sterilsentralfunksjonen og den helhetlige operasjonssykepleien i forhold til dette.
- Viser inngående kunnskaper om instrumenter, deres bruksområder og vedlikehold innen aktuelle fagfelt som studenten har hatt praksis i.
- Viser inngående kunnskaper om medikamentadministrasjon
- Viser inngående kunnskaper i anvendelse av avdelingens prosedyrer for aktuelt fagfelt
- Viser inngående kunnskaper i anatomi og kirurgiske inngrep innen aktuelt fagfelt
Ferdigheter
- Behersker flere deloppgaver som for eksempel klargjøring av operasjonsfelt, sikre sterilt felt og forebygge risikofaktorer ved leiring og hypotermi etc. selvstendig ved elektiv kirurgi
- Planlegger, gjør rede for og administrerer eget arbeid ved elektiv kirurgi mest mulig selvstendig, med praksisveileder i «bakhånd».
- Behersker det å gi og motta instrumenter
- Behersker avdelingens medisinsk tekniske utstyr med en viss sikkerhet og selvstendighet
- Tar delansvar i å planlegge, prioritere og utføre operasjonssykepleien ved akutte situasjoner (traumatologi) i samarbeid med praksisveileder.
- Håndterer preparater utfra avdelingens prosedyrer
- Planlegger, prioriterer og utfører den helhetlige operasjonssykepleien til en pasient med smitte i samarbeid med praksisveileder.
- Administrerer eget arbeid og læresituasjon og kan delegere arbeidsoppgaver til beste for pasienten
- Identifiserer, planlegger, iverksetter, begrunner og evaluerer operasjonssykepleie i tråd med kunnskapsbasert praksis under veiledning.
- Viser situasjonsbevissthet gjennom å overvåke pasientsituasjonen og det totale miljø som omkranser situasjonen.
- Sikrer kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- Benytter kommunikasjonsstrategier for å sikre kontinuitet og sikkerhet ved overganger
- Behersker hygieniske og aseptiske prinsipper og arbeidsmetoder
Generell kompetanse
- Anvender og formidler sin kunnskap i forhold til observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutte kritiske pasienten og kan utføre en helhetlig operasjonssykepleie delvis selvstendig, men fortsatt i samarbeid med praksisveileder
- Bidrar til et godt arbeidsmiljø
- Er bevisst hvilke verdier og holdningen som har betydning for egen atferd
- Ivaretar og fremmer pasientens og pårørendes rettigheter
- Bidrar til å kvalitetssikre operasjonssykepleien og annen behandling av pasienten
- Kan skaper kontakt og tillitsforhold til pasient og pårørende med vekt på egen kommunikasjon og adekvate kommunikasjonsmetoder
- Er bevisst sitt eget kompetansenivå, men søker utfordringer i samarbeid med veileder
- Har inngående kunnskaper om de etiske og juridiske rammer for behandling og pleie av den akutt kritiske pasienten
- Bidrar til teamarbeid rundt pasienten ved å samarbeide i sykepleiefaglige og tverrfaglige team
- Analyserer egen fagutøvelse og integrerer og bruker teori i alle aspekter av praksis samt innehar en reflekterende holdning til kollegaers yrkesutøvelse
- Differensierer og prioriterer egne læringsbehov
Emnets temaer
Kunnskapsbasert praksis
Pasientsikkerhet
Anatomi og Kirurgi knyttet til sentrale pasientgrupper
Traumepasienten
Operasjonssykepleie til utvalgte grupper av pasienter
Operasjonssykepleie I forhold til ulike aldersgrupper
Pedagogiske metoder
Praksis
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesning
Gruppearbeid
Simulering
Nettstøttet læring
Seminar
Veiledet praksis
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Vurderingsformer
Det er obligatorisk tilstedeværelse i emnets kliniske praksis, 300 timer. Fravær på over 10 % kan medføre at emnet vurderes til ikke bestått.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av høgskolen
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny praksisperiode etter høgskolens reglement for praksisstudier
Obligatoriske arbeidskrav
Innlevering av skriftlig konkretisering av læringsutbytte, egenvurdering ved mitt og sluttvurdering i praksisstudie
Hospiteringsrapporter ved hospitering leveres inn på fronter
Sertifisering som DHLR utøver
I tillegg gjelder følgende fra og med kull 2017 og høsten 2017:
Skriftlig fagnotat med deltakelse i seminar
Læremidler
Rothrock, J. C., D. R. McEwen og E. L. Alexander (2014) Alexander's care of the patient in surgery. St. Louis, Mo.: Elsevier
Hamberger,B. & Haglund, U. (2013)Kirurgi(8.uppl. ed.). Stockholm: Liber
Norsk resuscitasjonsråd (2010).DHLR: norsk grunnkurs i hjerte-lungeredning med bruk av hjertestarter. Lærdal: Norsk resuscitasjonsråd. Kan bestilles på www.hjertevakten.no
http://www.nrr.org/wp-content/uploads//2010/10/Resymé-av-ERC-Guidelines-2010.pdf
Norsk resuscitasjonsråd (2010).Nye retningslinjer for DHLR til barn og spedbarn.
http://www.nrr.org/wp-content/uploads//2010/12/6.-Barn-retningslinjer-2010.pdf
Tveiten, S (2008)Pedagogikk i sykepleiepraksisOslo: Fagbokforlaget
Gaarder,Ch. (red.). (2011) Traumemanual: Initialbehandling av den multitraumatiserte pasient vedUllevål universitetssykehus (6.utg.). Oslo: Ullevål universitetssykehus, Akuttgruppa: Fresenius Kabi
http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/traumatologi/Sider/traumemanualen.aspx
Erstatter
vpaio02 andre veiledet praksis i operasjonssykepleie
Supplerende opplysninger
I tillegg til oppgitt pensum tilkommer forskningsartikler og valgfri litteratur