Akuttmedisin 2
2016-2017
-
PARA1006
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• Har kunnskap om patofysiologiske prosesser innenfor indremedisinske, geriatriske, infeksjonsmedisinske, hematologiske, immunologiske, psykiatriske og pediatriske problemstillinger.
• Har kunnskap om behandling av lidelser innenfor indremedisinske, geriatriske, infeksjonsmedisinske, hematologiske, immunologiske, psykiatriske og pediatriske problemstillinger.
Ferdigheter
Kandidaten:
• Kan gjennomføre en strukturert undersøkelse av barn.
• Kan gjennomføre en strukturert undersøkelse av den geriatriske pasient
• Kan gjennomføre et strukturert anamneseopptak av andre relevante målgrupper.
• Kan demonstrere smitteverntiltak og andre hygieniske tiltak i ambulansetjenesten.
Generell kompetanse
Kandidaten:
• Har en dypere forståelse for utfordringer og særtrekk ved pasienter med kronisk sykdom i yngre og eldre aldersgrupper.
• Har en bred refleksjonsevne og forståelse for helsetjenesten i hele sin bredde og hvilken rolle man som ambulansearbeider spiller i denne når det ikke er opplagt at pasienten skal til en bestemt del av helsetjenesten.
• Har evne til å reflektere over den store diagnostiske utfordringen allmennmedisinske problemstillinger er – og hvor grensen går mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
Emnets temaer
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og ferdigheter i temaer som omhandler utfordrende og/eller kompliserte akuttmedisinske problemstillinger. Eksempler på dette er diagnostikk, vurdering og behandling av akutt syke barn, mennesker med kroniske lidelser, mennesker med store psykososiale og/eller psykiatriske problemer og geriatriske pasienter. Det vil også legges vekt på hvordan kulturelle og sosiale forskjeller påvirker menneskers presentasjon av sykdom og lidelse.
Innhold:
• Sykdom og skade i; fordøyelseskanal, nyrer og urinveier og i blod og beinmarg
• Svangerskap, obstetrikk og gynekologi
• Allergi og anafylaksi
• Infeksjoner og smittevern
• Forgiftninger
• Psykiatri
• Pediatri
• Geriatri
• Pasienter med spesielle utfordringer: Kroniske sykdommer og rusmisbrukere
• Intensivbehandling
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet omfatter 3 + 3 dager med fysisk samling. Samlingene kan bestå av forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, diskusjoner og framlegg. Utenom samlingsdagene skal studentene studere pensumlitteratur og arbeide individuelt og/eller i grupper med obligatoriske oppgaver.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, 6 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av intern og ekstern sensor.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
I august.
Obligatoriske arbeidskrav
1) En gruppeoppgave. Vurderes som godkjent/ikke godkjent
2) 5 dager hospitering i helsetjenesten som er relevant for å oppnå ferdighetsmål. Hospiteringen kan helt eller delvis erstattes med simulering. Hospiterings- eller simuleringsrapport skal være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
3) Krav om minst 80 % tilstedeværelse på emnets samlinger for å kunne framstille seg til eksamen.