Vitenskapsteori og forskningsmetode
2016-2017
-
RAD2041
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
Forutgående emner
Forventet læringsutbytte
Vitenskapsteori og forskningsmetode
- kjenner til de ulike vitenskapsteoretiske retninger og viser forståelse for hvordan disse preger vår oppfatning av den opplevde virkelighet
- har kunnskap om vitenskap og vitenskaplig metode, og er i stand til å nyttiggjøre seg forskningsrapporter og forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- gjenkjenner forskningsprosessen i vitenskapelige publikasjoner, og vurderer forskningsresultaters betydning for eget studium
- begrunner handlinger faglig ovenfor kollegaer, andre yrkesutøvere og arbeidsgiver
- har trening i kritisk holdning til kunnskap generelt, og vitenskapelig basert kunnskap spesielt
- viser innsikt og forståelse for forskningsetiske problemstillinger med vekt på informert samtykke, sikkerhet, taushetsbelagte data
- kjenner ulike forskningsmetoder og viser forståelse for sammenhengen mellom disse, og problemstillingene og forskningsspørsmålene som de skal besvare.
- Kjenner til sammenhengen mellom forskningsmetode og det vitenskapsteoretiske grunnlaget
- viser innsikt i forskningsprosessen, strategi, design og metodevalg, datainnsamling, bearbeiding og rapportering
- forstår betydningen av å ivareta menneskeverd og menneskerettigheter innen forskning og fagutvikling
- viser respekt for andres integritet, frihet, selvbestemmelse og ivaretar krav til konfidensialitet, rett til privatliv (ved håndtering av informasjon)
- tar ansvar for at andre ikke utsettes for unødvendig belastninger (eks. stråledose) som følge av forskningen
Emnets temaer
- Vitenskapsteori
- Forskningsmetode
- Forskningsetikk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Oppgaveløsning
PBL (Problem Basert Læring)
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Utdanningen bruker studentaktive læringsmetoder
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Studentene gjennomfører et forskningsprosjekt i miniformat i basisgruppen sin. Dette prosjektet skal legges fram og presenteres for medstudentene (opponenter) og sensorene på et seminar. Prosjektet blir vurdert i forhold til kvaliteten på rapporten, framlegget og opponering av medstudenter
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres etter seksjonens eksamensplan. Ved ikke bestått gis studentene anledning til å gjenbruke empiri fra ordinær eksamen, men det må skrives ny rapport
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i RAD2041. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene
Læremidler
Bachelor i radiografi ved NTNU i Gjøvik har ikke pensumlitteratur. En oversikt over oppdaterte ressurslister ligger på høgskolens hjemmeside
Supplerende opplysninger
Dette emnet må være bestått for at studentene kan melde seg opp til bacheloroppgaven RAD3911