Grunnlagsforståelse i veiledning
2016-2017
-
VIU8281
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskaper
ha grunnlagsforståelse av veiledning
ha kunnskap om nærhetsetisk perspektiv i veiledning
ha innsikt i kroppens språk i veiledning
kunne analysere faglige problemstillinger i veiledning med utgangspunkt i fagets egenart
Ferdigheter
kunne reflektere over egen veilederposisjon
kunne anvende den språksystemiske/narrative tilnærmingen i veiledning
kunne analysere aktuelle teorier/metoder i veiledning
Generell kompetanse
ha selvrefleksjon i møte med den andre i veiledning
ha innsikt i yrkesetiske problemstillinger i veiledning
Emnets temaer
Hermeneutisk grunnlagsforståelse
Nærhetsetikk
Språksystemisk, narrativt perspektiv på veiledning
Kroppsperspektivet i veiledning
Pedagogiske metoder
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Gruppeveiledning, ulike øvelser og skriving
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen, 1200 -1500 ord
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Vurderes av 2 interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
For kandidater som får F må ny oppgave leveres før neste semester starter. Her gis ingen veiledning, men problemstilling må godkjennes av emneansvarlig.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
Veiledningspraksis 30 t
Refleksjonslogg x 2
Muntlig framlegg i gruppe basert på individuell hjemmeeksamen
Læremidler
Alle